乳幼児の音韻獲得の研究を通じてヒトの言語発達のメカニズムを解明したい。

馬塚 れい子馬塚 れい子

馬塚 れい子, Ph.D.

言語発達研究チーム チームリーダー
reiko.mazuka [at] riken.jp

研究内容

人はどのように言語を獲得するのか?当チームでは、乳幼児がどのようにして周りの大人の話している言葉に興味をもち、言語を獲得していくかを研究しています。言語にはイントネーションやリズムなど、その言語特有のプロソディ(韻律)があります。当チームでは言語のプロソディに注目し、個々の言語特有のプロソディを子供がどのように獲得していくか、またプロソディが言語発達の他の分野、特に子供の言語理解にどのような役割をはたしているかを研究しています。

キーワード

主要論文

  1. Miyazawa K, Shinya T, Martin A, Kikuchi H, and Mazuka R:
    "Vowels in Infant-directed speech: More breathy and more variable, but not clearer",
    Cognition, in press (2017)
  2. Hirose Y., and Mazuka R:
    "Exploiting pitch accent information in compound processing: A comparison between adults and 6- to 7-year-old children"
    Language Learning and Development, 1-20 (published online) (2017)
  3. Hayashi A, and Mazuka R:
    "Emergence of Japanese infants’ prosodic preferences in Infant-directed vocabulary"
    Developmental Psychology, 53(1), 28-37 (2017)
  4. Sugiura L, Toyota T, Matsuba-Kurita H, Iwayama Y, Mazuka R, Yoshikawa T, and Hagiwara H:
    "Age-dependent effects of Catechol-O-Methyltransferase(COMT) Gene Val158Met Polymorphism on language function in developing children"
    Cerebral Cortex, 27(1), 104-116 (2016)
  5. Ludusan B, Cristia A, Martin A, Mazuka R, and Dupoux E:
    "Learnability of prosodic boundaries: Is infant-directed speech easier?"
    Journal of the Acoustical Society of America, 140(2), 1239 (2016)
  6. Tsuji, S, Fikkert P, Yamane N, and Mazuka R.:
    "Language-general biases and language-specific experience contribute to phonological detail in toddlers' word representations"
    Developmental Psychology, 52(3), 379-390 (2016)
  7. Mazuka R, Igarashi Y, Martin A, and Utsugi A.:
    "Infant-directed speech as a window into the dynamic nature of phonology"
    Laboratory Phonology, 6(3-4), 281-303 (2015)
  8. Hawthorne K, Mazuka R, and Gerken L.:
    "The acoustic salience of prosody trumps infants' acquired knowledge of language-specific prosodic patterns"
    Journal of Memory and Language, 82, 105-117 (2015)
  9. Mazuka R.:
    "Learning to become a native listener of Japanese"
    In M. Nakayama (Ed.), Handbook of Japanese Psycholinguistics, Chapter 2, 19-47 (2015)
  10. Arai M, Nakamura C, and Mazuka R.:
    "Predicting the unbeaten path through syntactic context"
    Journal of Experimental Psychology:Learning, Memory and Cognition, 41(2), 482-500 (2015)